Wednesday, January 21, 2009

CAYALAH !! AKTRESS HEBAT & BERBAKAT MALAYSIA

GAMBAR kenangan Sofea, Vanidah dan peserta bengkel selepas menerima sijil di Finas. Erra masa ni ke Majlis Puisi Utusan rasanya kot


Erra belajar kelas skrip


Ditulis oleh Rosli Manah Rabu, 21 Januari 2009 17:58




Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) menganjurkan kursus penulisan skrip baru-baru ini. Nampaknya kelas tersebut turut diminati oleh pelakon popular antaranya Erra Fazira, Sofia Jane dan Vanidah Imran.


Erra yang kini sedang sarat mengandung tak reti duduk diam. Daripada dia duduk di rumah menghabiskan masa lebih baik dipenuhi dengan aktiviti yang boleh memangkin kerjayanya sebagai pelakon.


Mungkin dalam kepala mereka ada banyak cerita yang boleh dijadikan skrip filem yang baik. Tunggulan Erra, Sofia atau Vanidah berlakon watak yang diilhamkan oleh mereka sendiri.
Selama ini mereka melakonkan watak yanag dicipta oleh penulis lain. Apabila ada kepandaian sendiri, mereka boleh menulis watak yang ingin dibawakan. Pasti lakonan mereka lebih berkesan kerana watak yang dibawakan itu ilham sendiri. Tunggulah nanti ya.


Tidak rugi sertai program ilmu

Oleh Zaidi Mohamadzaidim@bharian.com.my
Tiga aktres terkenal rela luang masa sertai Bengkel Penulisan Skrip anjuran Finas KEKUATAN skrip menjadi tonggak penting dalam menghidupkan sesebuah plot cerita. Skrip yang hebat perlu diimbangi dengan watak dan perwatakan yang ada termasuklah tenaga kerja di belakang tabir. Paling penting, keupayaan pengarah yang dipertanggungjawabkan mewarna dan memberi rasa sesebuah naskhah cerita.
Pengarah adalah orang penting dan saling melengkapi seterusnya memastikan skrip yang ada itu diolah dengan sewajarnya mengikut apa yang ingin disampaikan kepada penonton. Ini diakui Vanidah Imran, 34, yang ditemui Hip minggu lalu di majlis penutup dan penyampaian sijil Bengkel Penulisan Skrip Filem anjuran Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) yang diadakan dari 19 hingga 23 Januari lalu. Selain Vanidah, bengkel ini turut disertai dua lagi aktres terkenal tanah air, Erra Fazira dan Sofea Jane. Mereka adalah antara 10 peserta yang mengikuti bengkel ini yang dibuka kepada orang awam.
INFO: Objektif Bengkel Penulisan Skrip

Memperkenalkan asas-asas teknik penulisan skrip drama TV dan filem

Mengasah bakat untuk melahirkan lebih ramai penulis skrip

Menggalakkan penghasilan skrip drama TV atau filem yang berkualiti tinggi.

dan Berita Harian 2/2/09

No comments: