Monday, October 27, 2008

SEDANGKAN LIDAH LAGI TERGIGIT

Abby bersama anak ketiganya Maria Danisha Hakim yang baru berusia 40 hari.
Kenangan sewaktu menyambut majlis hari lahir anak kedua mereka, Marisa Dania Hakim (kanan).

Hati Abby diuji lagi


Oleh NOR FADZILAH BAHARUDINfadzilah.bahar@utusan.com.my


DALAM dunia ini setiap insan pastinya diuji dengan pelbagai dugaan daripada Yang Maha Esa. Cuma tahap ujian seseorang itu sentiasa berbeza-beza.Demikian juga dengan kehidupan pasangan artis popular, Abby Abadi dan suaminya, Norman Hakim.Mahligai bahagia mereka terus berhadapan dengan ujian.Sebelum ini, media ada melaporkan kisah rumah tangga pasangan itu yang dikatakan sedang bergelora.Namun, penjelasan yang diberikan kedua-dua mereka masih kabur tanpa jawapan yang pasti.Justeru, pada satu pertemuan di kediaman mereka kelmarin, Abby ditemui media sempena majlis cukur jambul anak ketiga pasangan itu, Maria Danisha Hakim.Dan tanpa diduga wartawan, Abby meluahkan segala yang terbuku di hatinya.Selepas sekian lama memendam rasa dan perasaan, Abby mengakui, hatinya benar-benar terluka mengenangkan sikap suaminya.Enggan berbicara lanjut mengenai hubungannya dengan Norman, dalam nada suara bergetar Abby berkata: "Sudah tentu saya bersedih. Saya tak mahu perkara ini (ujian rumah tangga) berlanjutan."Saya takut dengan kehilangan dia (Norman) tapi saya bersyukur kerana masih ada anak-anak dan keluarga yang banyak memberi kekuatan kepada saya," katanya yang masih lagi dalam tempoh berpantang anak ketiganya.Sebelum ini pasangan tersebut pernah bercerai pada 5 Mei 2006 dan merujuk semula dalam tempoh yang singkat.Syukur, perkahwinan mereka dapat diselamatkan dan pasangan itu kembali melayari bahtera rumah tangga dengan damai sekali.Namun, kini sekali lagi hubungan mereka diuji. Sukar ditafsir keadaan sebenar, namun berdasarkan apa yang terpacul keluar dari mulut Abby, dia gelisah dengan apa yang berlaku.Ditanya mengenai desas-desus dia dan Norman tidak lagi tinggal sebumbung, bekas penyanyi kumpulan Elite ini berkata: "Saya sentiasa ada sahaja di rumah ini. Mengenai dia (Norman), saya tidak mahu mengulas."Dan pada majlis cukur jambul petang itu, Norman dilihat tiba di kediaman mereka sebaik majlis berlangsung sekitar pukul 3 petang.Kata Norman, dia tidak dapat berada di rumah lebih awal kerana terikat dengan penggambaran sebuah drama di Linggi, Negeri Sembilan.Pada majlis itu, sesi temuramah dengan media juga diadakan secara berasinganSemakin tabahMerungkai perasaan dan hatinya seorang wanita ketika ini yang sedang melalui liku-liku perit dalam kehidupan, Abby mengakui, dia tidak mahu berada dalam situasi sebegini."Saya tak boleh berada dalam keadaan begini. Saya harap akan ada jalan penyelesaian untuk kami berdua."Kalau saya dibiarkan terlalu lama mungkin saya akan ambil tindakan sendiri," katanya yang tidak pernah lupa memanjat doa kepada Yang Maha Esa memohon diberikan kekuatan menghadapi dugaan hidup ini.Namun ibu kepada tiga cahaya mata comel ini berkata, segala apa yang sarat ditanggung tidak mampu diluahkan dengan kata-kata."Saya yakin dengan kuasa Tuhan dan saya sudah bersedia untuk berdepan dengan segala-galanya," luahnya jika dulu apa yang berlaku melemahkan dirinya namun kini dia sudah lali dengan semua ini.


Tunjuk bukti saya kahwin lain - Norman


SEBAGAI ketua keluarga, Norman Hakim memikul tanggungjawab yang bukan kecil.Dia punya tanggungan yang besar terhadap isteri yang dinikahinya enam tahun lalu serta tiga orang anaknya, Mohd. Danish Hakim, 5, Marisa Dania Hakim, 3, dan Maria Danisha Hakim, 40 hari.Bersama isteri yang dinikahinya atas dasar cinta serta zuriat yang lahir hasil benih kasih sayang, Norman mahu menjadi seperti pasangan lain yang bahagia melayari bahtera rumah tangga mereka.Lalu, apabila ada pihak luar yang cuba mencampuri urusan rumah tangganya, Norman berhak untuk mempertahankannya.Kerana itu, aktor tampan tersebut memohon pertimbangan semua pihak agar henti memfitnah dia dan isterinyaSebagai manusia biasa, Norman berkata, dia tidak punya kudrat untuk menghalang mana-mana pihak daripada bercakap yang bukan-bukan mengenai dirinya.Begitu juga dengan gosip liar kononnya dia memadukan Abby dengan berkahwin secara rahsia di sempadan Malaysia-Thailand.Ketika diajukan soalan itu, Norman begitu terkejut kerana tidak menyangka sehingga ke tahap itu dia difitnah.Memberitahu dia sudah muak dan jelak dengan segala gosip yang singgah dalam dirinya, Norman berharap pihak yang membuat cerita itu tampil dengan bukti."Kalau orang yang nak bercakap biarlah bercakap dengan bukti," jelas Norman mempertahankan dirinya mengenai spekulasi nakal itu.Terang Norman, dia sudah cukup bersabar dengan segala fitnah yang dilemparkan kepadanya.Bagaimanapun, Norman memberi ingatan jangan sampai tahap kesabarannya hilang."Saya sudah lali dengan gosip tapi saya harap jangan sampai urat belikat saya bersimpul dan saya debik individu tersebut," katanya memberi bayangan tahap kemarahannya ketika ini.Pada masa yang sama, sebagai manusia yang bertanggungjawab, pelakon berusia 32 tahun itu berkata, kemelut yang dihadapi oleh dia dan Abby merupakan pasang surut dalam dunia berumahtangga."Ini adat rumah tangga, mesti ada gelora dan badai. Tak akan semua cerita dan masalah rumahtangga saya nak cerita atau hebahkan kepada umum. Ada satu peringkat yang mana kita berdiam diri lebih baik daripada bercakap," lafaznya tenang.Pada pertemuan itu juga, wartawan mengambil kesempatan bertanya kesahihan khabar angin kononnya dia sudah lama lama tidak pulang ke rumah.Kepada soalan itu, ini jawapan Norman: "Lepas raya saya ada penggambaran drama... tak berhenti-henti. Jadi macam mana saya nak pulang ke rumah."Ketika usia rumah tangga masih hijau, Norman mengharapkan, peristiwa pahit yang pernah menimpa dia dan Abby satu ketika dahulu tidak berulang lagi."Saya tak mahu apa yang berlaku dahulu jadi lagi. Cukuplah itu satu pengajaran dan iktibar untuk masa depan dan saya takut dengan peristiwa dulu," katanya lagi.Pada masa yang sama, Norman berharap segala yang menimpanya kini tidak akan membuatkan dia lemah semangat."Saya masih bersabar dengan apa yang berlaku, tapi kalau sampai satu tahap saya dah tak boleh terima mungkin saya berhenti dari kerjaya ini untuk menamatkan segala-galanya," Norman menjelaskan pendiriannya sebelum mengakhiri perbualan.





Sumber: Utusan Malaysia 28/10/08

No comments: