Thursday, October 16, 2008

TAHUKAH ANDA??


INFINITI


Bunting tanpa senyawa


SEJENIS jerung hujung hitam Atlantik yang dinamakan Tidbit tidak mempunyai tanda-tanda kehamilan dan ia bahkan tidak melakukan hubungan kelamin. Jadi, para saintis amat terkejut semasa satu autopsi apabila jerung tersebut didapati hamil.
Ini merupakan kali kedua kehamilan dara bagi jerung yang dilaporkan.
"Kami tidak pernah melihat ia berkelakuan seperti hamil atau menunjukkan tanda-tanda biasa telah bersenyawa," kata pengkaji Beth Firchau dari Virginia Aquarium, tempat di mana Tidbit telah tinggal sejak lapan tahun lalu.
Jerung biasanya akan mengubah tabiat pemakanan ketika mengandung, dan jerung betina biasanya akan mempunyai tanda gigitan dan tanda-tanda fizikal yang lain akibat keganasan dalam sesi persenyawaan.
"Tidak terdapat jerung hujung hitam jantan dalam tangki tersebut sejak lapan tahun lalu," Firchau menambah. Jerung hujung hitam Atlantik, Carcharhinus limbatus mendapat namanya kerana tanda hitam yang ketara di hujung sirip mereka. Ia merupakan antara spesies jerung yang paling biasa ditemui di perairan Florida, Amerika Syarikat.
"Saya fikir, mungkin ini merupakan sesuatu yang secara asasnya, banyak jerung betina boleh lakukan," kata pengkaji, Demian Chapman, saintis jerung dari Institut Sains Pemuliharaan Laut, Stony Brook University, New York.


Sumber : Kosmo 16/10/08

No comments: